maanantai 26. marraskuuta 2012

Lähtöä edeltävä epätoivo



Puhuin puhelimessa erään Sam-nimisen rekrytoijan kanssa. Hän tuumasi ettei sytogenetiikkaan erikoistuvalle bioanalyytikolle löydy Englannista vuokratöitä. Lisäksi minulla on sen verran vähän kokemusta histologiasta että minua ei sinnekään uskalla laittaa töihin. Voihan masennus!

Olen valmistunut viime joulukuussa ja sen jälkeen työskennellyt Sytogenetiikan parissa. Tämän vuoksi hän automaattisesti tietenkin ajatteli että olen erikoistunut genetiikkaan. Englannissa edelleenkin erikoistutaan jo koulussa tiettyyn aihealueeseen, ja työtehtävät tietenkin määräytyvät sen mukaan. Ilmeisesti Suomessakin on bioanalytiikan koulutusohjelmia joissa vielä erikoistutaan? Näin ei kuitenkaan ole Helsingissä enää.

Yritin toki vakuuttaa että Suomessa meidät koulutetaan moniosaajiksi ja koulutuksen aikana käymme tutustumassa ja harjoittelemassa useampaa osa-aluetta. Tässä tapauksessa tarvitsisin kuitenkin enemmän työkokemusta esimerkiksi hematologiasta, kliinisestä kemiasta, verikeskuksesta tai vaikkapa siitä histologiasta! En myöskään pysty loistamaan näytteenotossa kerryttämälläni kokemuksella, sillä Englannissa bioanalyytikot eivät ota näytteitä. 

Puhuin taannoin kyllä erään toisen rekrytointifirman edustajalle ja hän ainakin kovasti lupaili että histologian osaajille on töitä. En voi väittää olevani osaaja, mutta ehkä yhdestä kesästä histologian laboratoriossa on jäänyt jotain takataskuun? Lisäksi olen varmasti nopea oppimaan (etenkin pakon edessä) ja hyvä esittämään että olen kartalla, vaikka kartta olisikin täysin väärin päin. Täytyy toivoa että nämä ovat riittävät matkaeväät (ruisleivän lisäksi) työnnälkäiselle bioanalyytikolle.

Nyt täytyy laittaa varpaat ja sormet sekä kädet kyynärpäitä myöten ristiin ja toivoa että kaikki menee hyvin!

Seuraavaan kertaan!

Minttu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti