torstai 24. tammikuuta 2013

Talven riemua ja työn iloa

Numeroa seitsemän pidetään useammassakin maassa onnennumerona ja niinhän siinä kävi, että seitsemän viikkoa lähtömme jälkeen myös minua onnisti työnhaussa.

Viime perjantaina minulla tosiaan oli haastattelu Leedsin yliopiston molekyylilääketieteen laitokselle, syöpätutkimuspuolelle. Melanoomaa tutkivaan ryhmään haettiin tutkimusassistenttia (research technician), jolla olisi kokemusta sekä histologiasta että molekyyligenetiikasta. Olin yksi onnekkaista, joita tähän toimeen haastateltiin (hakijoita oli ollut paljon ja haastatteluun otettiin tietääkseni vain neljä ihmistä).

Haastattelu alkoi yksiköiden ja tilojen kiertämisellä sekä tärkeimpien henkilöiden esittelyllä. Sen jälkeen alkoi virallinen haastattelu johon osallistui peräti neljä haastattelijaa ja minä.

Haastattelijoiden määrän lisäksi myös itse haastattelu poikkesi aiemmista haastatteluistani täällä Englannissa, sillä haastattelussa keskityttiin paljolti heille lähettämääni CV:hen. Kysymyksiä syntyi mm. harjoitteluistani, opinnäytetyöstäni sekä koulutukseni sisällöstä. Näin pääsin helposti kertomaan suomalaisen bioanalyytikkokoulutuksen laajuudesta ja asioista joita osaan parhaiten. Haastattelun jälkeen tiesin että olin onnistunut melko hyvin ja olin tyytyväinen vastauksiini. Haastattelun jälkeen, kolme tuntia myöhemmin olin saanut sähköpostin, jossa minulle tarjottiin kyseistä paikkaa. En epäröinyt hetkeäkään, vaan hyväksyin paikan. Helmikuussa pääsen siis tositoimiin!

Työn kuvaan kuuluu paljon histologisten kudosblokkien käsittelyä, mikrotomilla leikkaamista, värjäämistä ja katselemista. Kaiken tutun ja turvallisen lisäksi pääsen käyttämään uusia digitaalisen patologian laitteita. Näillä mm. pystytään nappaamaan tiettyjä syöpäsoluja värjätystä kudosnäytteestä, jolloin saadaan näytemateriaalia, joka sisältää vain syöpäsoluja. Näin pienestä määrästä kudonäytettä saadaan enemmän irti, sillä solut voidaan vaikka monistaa. Lisäksi pääsen tekemään erilaisia mikrolevyjä sekä tutustumaan Next Generation Sequencing menetelmään.

Olen ihan mielettömän innoissani tulevasta työstä enkä malta odottaa että pääsen töihin! Sitä ennnen kuitenkin vielä riittää touhua, sillä olemme alkaneet etsiä vuokra-asuntoja Leedsistä päin. Olemme nyt asuneet siskoni luona Halifaxissa, mutta meidän molempien työmatka lyhenisi jos asuisimme Leedsissä. Toivottavasti oma koti löytyy jostakin.

Lopuksi vielä talvisia fiilistelyitä, meillä on ollut lunta nyt viikon verran :)








2 kommenttia: